Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę dla drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod centrum Lodzi. Wiercenie tarczą TBM będzie najważniejszym elementem inwestycji. Spółka CPK deklaruje gotowość do ogłoszenia przetargu na prace budowlane.
– Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – mówi cytowany w komunikacie prasowym CPK prezes spółki Mikołaj Wild.
Od jesieni ubiegłego roku trwa
wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Koszt wykonywanych przez firmę Keller prac kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Po ich zakończeniu będzie można budować komorę demontażową na zachód od podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Obie komory
wybuduje za 147 mln zł Budimex.
Według zapewnień CPK prace przygotowawcze do budowy tunelu przebiegają zgodnie z harmonogramem. – Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową – zapewnia członek zarządu ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak.
Tunel o długości ponad 4 km i średnicy 14 m będzie największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM. Obiekt będzie częścią linii KDP „Y”, dzięki której czas podróży z Łodzi do Warszawy ma skrócić się do ok. 45 minut, a do Poznania i Wrocławia – do 70 minut.